Pokud v České republice podnikáte ve vlastní provozovně, ať už se jedná o zubní kliniku, kosmetický salon, kadeřnictví či řemeslnickou dílnu, většina zákazníků se o vás dozví online. Nemusíte být fanoušky internetu a neustálého koukání se do mobilu, ale pravdou je, že vyhledat něco na internetu je mnohem rychlejší než hledat ve Zlatých stránkách nebo zmateně bloudit po okolí. Budování silné online reputace je proto nezbytné pro váš úspěch. Jak na to, když rozjíždíte novou provozovnu nebo jen nemáte tolik klientů, kolik byste si představovali?
Optimalizace pro lokální vyhledávání
- Klíčová slova s lokálním zaměřením: Zamyslete se, jaká klíčová slova lidé ve vašem okolí používají, když poptávají vaše služby. Místo “zubní lékař” asi častěji hledají “zubař Praha” nebo “zubní ordinace Brno”. Zařaďte tato lokálně specifická klíčová slova do textů na webu a online profilů. V případě větších měst je konkurence v mnoha oborech obrovská, proto musíte počítat s vyššími náklady a musíte více energie věnovat správnému nastavení (často se neobejdete bez profesionála, který vám navrhne vhodný postup, který vás opravdu zviditelní před konkurencí a udrží rozpočet na uzdě).
- Google Moje Firma a Firmy.cz: Vytvořte si profily na Firmy.cz i Google My Business a pečlivě je vyplňte. Uveďte přesnou adresu, otevírací dobu, telefonní číslo a webové stránky. Nezapomeňte přidat fotografie a aktualizovat profily v případě změn.
- Google Maps a Mapy.cz: Možná vás to překvapí (stejně jako nás udivuje, kolik si účtují rádia za reklamu), ale mnoho lidí řeší objednání k lékaři, stříhání vlasů či bolavá záda v autě. Často se zapnutou navigací od Googlu nebo od Seznamu. A mnoho jich vyhledává služby v okolí, kde se právě nacházejí. Co když to bude kousek od vaší provozovny? Najdou vás?
- Oborové portály: Pokud existují oborové portály relevantní pro vaše podnikání, zaregistrujte se na nich a aktivně je využívejte.
Reputační management
- Sběr (pozitivních) recenzí: Zákazníci využívají platformy jako Google, Seznam, Facebook, TikTok, ale i specializované služby pro sdílení recenzí a hodnocení. Nemusíte nutně být na sociálních sítích, i když mohou být velmi přínosné, každopádně pokud na nich jste, musíte se jim věnovat. Jen málo věcí vám zkazí reputaci a odradí nové klienty tak, jako nespravovaný profil bez odpovědí s množstvím negativních hodnocení (a to se týká všech využívaných komunikačních kanálů, nikoli jen sociálních sítí).
- Snažte se motivovat stávající zákazníky: Dobrá reference nad zlato, a když je ještě šířena důvěryhodnou osobou mezi jejími blízkými, tak na sebe minimálně pár nových klientů nenechá dlouho čekat. Snažte se, aby se u vás klienti cítili dobře, a pokud to vaše podnikání umožňuje nabídněte jim nějakou motivaci pro doporučení vašich služeb dalším klientům.
- Nebojte se technologií: Ideální je klientům vycházet vstříc. Základem je jednoduchý a srozumitelný rezervační proces, který lze vyřešit… během 2 minut na mobilu. Na proces rezervace by měly navazovat notifikace (potvrzení rezervace) a remindery (už zítra se na vás těšíme). Myslíte si, že lidi obtěžujete? Naopak. Data ukazují, že klienti, kteří jsou opečováváni tímto automatem, méně ruší rezervace a jsou mnohem loajálnější. Zkrátka vás považují za profesionála.
Outdoor marketing
- Vývěsní štít/vizitka: Ano je to tak, i venkovní reklama je stále důležitá. Zaparkovat 200 metrů od provozovny většinou není problém, ale hledat provozovnu 20 minut, to už jednoho naštve. Nemluvě o tom, že vám do ordinace přijde nejen naštvaný klient, ale ještě vám rozhodí harmonogram. Ujistěte se, že je váš vývěsní štít dobře viditelný a koresponduje s tím, co lidé viděli na internetu. Pokud není na vývěsku prostor, dbejte na viditelnou vizitku u dveří. Opět platí, že v městech je to složitější než na vesnici, kde většinou nezabloudíte.
- Lokální reklama: Zvažte využití reklamy v lokálních médiích (např. regionální noviny, letáky). Ač to hlavně mladším podnikatelům může přijít úsměvné, tak pro oslovení a získání důvěry starších klientů dobře poslouží lokální noviny a dokonce i ty nevyžádané letáky ve schránce.
Rozjezd provozovny není jednoduchá záležitost, vyžaduje nemalé úsilí a spolkne hodně času (pokud samozřejmě vaše služby nejsou nedostatkovým zbožím a máte v okolí nějakou konkurenci). I když máte za to, že vaše služby jsou nejlepší a konkurence je o několik úrovní níž, mějte na paměti, že není důležité, jak to vidíte vy, ale jak to vidí klienti. Pokud si nejste jisti, kde začít, domluvte si s námi bezplatný meeting a my vám se získáním nových klientů pomůžeme.